Heereweg 171 A

1871 EE Schoorl

Veilig mailen via E-consult

Wet- en regelgeving

Vrolijke patient

Wet- en regelgeving

De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. De sitehouder, noch de uitgever kan enige aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade ten gevolge van het gebruik van de informatie op deze site, of het zonder deskundig advies wijzigen, stoppen of aanpassen van de bij u ingezette behandeling.

De geboden informatie kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of van een behandeling bij een huisarts, tandarts of psycholoog, maar is slechts een bron van algemene informatie.

Raadpleeg bij lichamelijke klachten altijd eerst een huisarts, of bij gebitsproblemen een tandarts. Bij psychische problemen kan uw huisarts u verwijzen naar een bevoegde therapeut.

Op het spreekuur wordt aan de huisartsen regelmatig de vraag voorgelegd of er niet een briefje geschreven kan worden voor de school, het werk, de sportclub en dergelijke. In Nederland is het de huisarts echter niet toegestaan een dergelijke verklaring af te geven. Instanties die zo’n verklaring van u verlangen kunt u hierop wijzen door de brief onderaan deze tekst uit te printen en te overhandigen.

Over deze geneeskundige verklaringen heeft de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) het volgende standpunt ingenomen.

Volgens de ‘Richtlijnen inzake het omgaan met medische gegevens’, uitgegeven door de KNMG, is de behandelend arts niet de aangewezen persoon om schriftelijk of mondeling geneeskundige verklaringen af te geven omtrent gezondheid, ziekte, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, toewijzing van voorzieningen, reisannuleringen enz. van zijn/haar patiënt.

Ook verklaringen omtrent spreekuurbezoek en informaties over persoonlijke eigenschappen of omstandigheden van de patiënt mogen in dit kader evenmin door de behandelend arts worden verstrekt.

Voor zover de instelling, welke een verklaring nodig acht, geen genoegen kan nemen met een verklaring van de patiënt zelf, dient zij hiervoor, ter wille van de voor alle betrokkenen noodzakelijk geachte objectiviteit, een onafhankelijk arts aan te wijzen.

De behandelend arts kent meestal de criteria niet welke moeten worden gehanteerd om tot een juiste afweging te komen, die nodig is om het doel waarvoor de geneeskundige verklaring wordt gevraagd, te kunnen beoordelen. Bovendien mag van de behandelend arts, die een bijzondere vertrouwensrelatie met zijn patiënt heeft, niet worden gevraagd dat hij van zijn oordeel in een geneeskundige verklaring blijk geeft, omdat het de vertrouwensrelatie zou kunnen schaden, indien het oordeel niet gunstig voor de aanspraken van de patiënt/cliënt zou zijn.

KNMG, Postbus 20051, 3502 LB Utrecht. Telefoon 088-440 42 00.

U bent van harte welkom in onze praktijk. Om ons werk goed en veilig te kunnen doen, zijn er gedragsregels opgesteld. Door het betreden van onze praktijk of met het opnemen van contact gaat u akkoord met onderstaande regels. Hiermee maken we het voor iedereen zo aangenaam mogelijk en kunnen wij u zo goed mogelijke zorg bieden.

  1. Onze praktijkassistenten zijn deskundig en discreet, behandel hen met respect.
  2. We accepteren elkaar met onze verschillen.
  3. We gaan respectvol met elkaar om en beledigen elkaar niet.
  4. Met uitzondering van hulphonden zijn dieren niet toegestaan.
  5. Roken is niet toegestaan.
  6. Bezoekers van de praktijk waken zelf over hun eigendommen. De praktijk is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal.
  7. Het gebruik van mobiele telefoons, tablets, laptops e.d. zijn toegestaan, maar mogen geen overlast veroorzaken. Graag willen wij dat u uw telefoon uit heeft staan, wanneer u in gesprek bent met de huisarts, praktijkondersteuner of praktijkassistent.
  8. Gespreksopnames maken, fotograferen of filmen is alleen toegestaan na toestemming van de zorgverlener (huisarts, praktijkondersteuner, praktijkassistent, etc.).
  9. De patiënt dient volgens de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WBGO) de huisarts volledig te informeren over zijn/haar gezondheid.
  10. Drugs en/of alcoholgebruik zijn niet toegestaan. Bent u onder invloed, dan kan u de toegang tot de praktijk geweigerd worden.
  11. Wapenbezit is niet toegestaan.
  12. Bij diefstal en vandalisme doen we aangifte bij de politie.
  13. We houden ons aan de wet wat betreft discriminatie en (seksuele) intimidatie.
  14. Dreigend en grof taalgebruik kan worden opgevat als intimiderend gedrag.
  15. We accepteren geen enkele vorm van fysiek geweld, bedreiging of intimidatie; in die gevallen wordt melding gemaakt bij de politie.
  16. Houdt u zich niet aan bovenstaande regels? Dan spreken we u aan op uw gedrag en kunnen we u een officiële waarschuwing of toegangsverbod voor de praktijk geven. Houdt u zich daarna nog niet aan de gedragsregels, dan krijgt u een laatste officiële waarschuwing. In het uiterste geval verbreken we eenzijdig de behandelrelatie conform de richtlijn van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG-richtlijn). We schrijven u uit en u bent dan niet langer patiënt bij ons en we verlenen geen zorg meer.

Algemeen                                                                           Huisartsenpraktijk Schinkelkade volgt de “Algemene Verordeningswet Gegevensbescherming” afgekort tot AVG. Dit is een wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden er specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).

In een huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).

 

De plichten van de huisartsenpraktijk                                                  Huisartsenpraktijk Schinkelkade is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:               

  • Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
    • voor zorgverlening (behandeling, verwijzing, overdracht, ketenzorg);
    • voor doelmatig beheer en beleid (waaronder bewaking van eigen kwaliteit van zorg, mits anoniem);
    • voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting (mits anoniem).
  • Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden, tenzij anders met patiënt overeengekomen is.
  • Alle medewerkers binnen huisartsenpraktijk Schinkelkade hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.
  • Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.
  • Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening. Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 20 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.

Uw rechten als betrokkene                                                              U heeft de volgende rechten:

  • Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
  • Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
  • Het recht op correctie, aanvulling of (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.
  • Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
  • Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.

Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit kenbaar maken aan huisartsenpraktijk Schinkelkade. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor).

Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden.              De medewerkers van huisartsenpraktijk Schinkelkade hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de huisarts).             

Uitwisseling gegevens                                                                      Nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, kan huisartsenpraktijk Schinkelkade via het Landelijk Schakel Punt (LSP) relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar uitwisselen met de huisartsenpost (HAP). Bent u ‘s avonds of in het weekend op de HAP geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen. Ook kunnen er na deze toestemming medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.

 

Overdracht van uw dossier
Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. De oude huisarts doet dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand, nadat uw nieuwe huisarts hierom gevraagd heeft. Uw medisch dossier wordt dan via beveiligde digitale weg overgedragen. Voorwaarde is wel dat u hier toestemming voor geeft en dat zowel uw oude huisarts als de nieuwe huisarts hiervan op de hoogte zijn.                                 

Vraag
Wilt u meer weten dan gaat uw huisarts hierover graag met u in gesprek.

Ons team zet zich maximaal in om zo goed mogelijk voor u klaar te staan. Heeft u echter toch nog tips of ideeën dan horen wij dat uiteraard graag!

Klachtenregeling in onze praktijk
Gelukkig verloopt het contact tussen patiënt en zorgverlener meestal naar ieders tevredenheid. Toch kan het gebeuren dat u als patiënt ontevreden bent over het handelen van de zorgverleners in onze huisartsenpraktijk. U kunt hier op verschillende manieren iets mee doen.

  1. In het algemeen kunt u de klacht het beste eerst met uw huisarts of de betreffende medewerker bespreken, hoe moeilijk dat voor u misschien ook is. Als we niet weten dat u ontevreden bent, kunnen we ook niet proberen de klacht op te lossen. Bij voorkeur horen wij bij het maken van een afspraak dat u een klacht wilt bespreken, zodat wij voldoende tijd kunnen inplannen voor het gesprek.
  2. U kunt uw klacht ook schriftelijk indienen via het klachtenformulier.
  3. Als de uitkomst van het gesprek met de huisarts/medewerker of de behandeling van uw klacht door de huisartsenpraktijk niet naar uw tevredenheid is, dan kunt u een klacht indienen via DOKH.
Translate »

Login in het portaal van uw Huisarts

Om uw dossier te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig.

Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI

 Volg het stappenplan of bekijk de video.

Dossier inzage

Uw huisarts zet alle informatie over uw gezondheid in de computer. Dat heet een medisch dossier. De huisarts zet er bijvoorbeeld in welke ziektes u heeft, welke onderzoeken en behandelingen u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt. Zo staan uw medische gegevens allemaal bij elkaar.

Gegevensuitwisseling

Hoe werkt het Landelijk Schakelpunt?

Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.

Login in het portaal van uw Huisarts

Om uw actuele medicatie te bekijken en te herhalen dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI

 Volg het stappenplan of bekijk de video.

Herhaalmedicatie

U kunt via deze website uw eigen chronisch actieve medicatie herhalen.

Als u langere tijd één of meerdere medicijnen gebruikt, heeft de apotheek speciaal voor u een gratis service: zij zorgen ervoor dat uw medicijnen op een vooraf afgesproken tijdstip klaar staan. U hoeft dan bijna nooit meer een herhaalrecept bij uw huisarts aan te vragen.

Login in het portaal van uw Huisarts

Om uw een e-consult (een belangrijk minder dringend bericht) te versturen aan uw huisarts dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI

 Volg het stappenplan of bekijk de video.

E-Consult

Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.

Toch liever telefonisch? Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

Om de uitslag van uw recente (lab-) onderzoek te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI

 Volg het stappenplan of bekijk de video.

Uitslagen onderzoek

Via Mijn Medisch Dossier is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:

– Laboratoriumuitslagen 
– Lichamelijk onderzoek 
– Toegangslogboek 
– Verslaglegging 
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten
– Actueel medicatieoverzicht

Registreer uzelf bij onze praktijk

1
2
3
4
5
Last Page

Wij nemen nieuwe patiënten aan

Schrijf u in via het formulier

De praktijk is geopend voor patiënten die wonen in Schoorl, Groet en Camperduin.

Door gebruik te maken van het onderstaande inschrijfformulier kunt u zich aanmelden bij onze praktijk.

Voor het overzetten van uw patiëntendossier is het belangrijk dat u zich zelf bij uw vorige huisarts afmeldt.

 

Let op: nadat u zich heeft aangemeld kan het even duren voordat de praktijk contact met u opneemt. 

Wij verzoeken u hierover niet te bellen. 

Login in het portaal van uw Huisarts

Om online een afspraak te maken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI

 Volg het stappenplan of bekijk de video.

Heb ik wel een afspraak nodig?

Gebruik de keuzehulp:

Herhaalrecept Bestellen

Verwijderen
Ga naar de inhoud