De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. De sitehouder, noch de uitgever kan enige aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade ten gevolge van het gebruik van de informatie op deze site, of het zonder deskundig advies wijzigen, stoppen of aanpassen van de bij u ingezette behandeling.
De geboden informatie kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of van een behandeling bij een huisarts, tandarts of psycholoog, maar is slechts een bron van algemene informatie.
Raadpleeg bij lichamelijke klachten altijd eerst een huisarts, of bij gebitsproblemen een tandarts. Bij psychische problemen kan uw huisarts u verwijzen naar een bevoegde therapeut.
Op het spreekuur wordt aan de huisartsen regelmatig de vraag voorgelegd of er niet een briefje geschreven kan worden voor de school, het werk, de sportclub en dergelijke. In Nederland is het de huisarts echter niet toegestaan een dergelijke verklaring af te geven. Instanties die zo’n verklaring van u verlangen kunt u hierop wijzen door de brief onderaan deze tekst uit te printen en te overhandigen.
Over deze geneeskundige verklaringen heeft de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) het volgende standpunt ingenomen.
Volgens de ‘Richtlijnen inzake het omgaan met medische gegevens’, uitgegeven door de KNMG, is de behandelend arts niet de aangewezen persoon om schriftelijk of mondeling geneeskundige verklaringen af te geven omtrent gezondheid, ziekte, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, toewijzing van voorzieningen, reisannuleringen enz. van zijn/haar patiënt.
Ook verklaringen omtrent spreekuurbezoek en informaties over persoonlijke eigenschappen of omstandigheden van de patiënt mogen in dit kader evenmin door de behandelend arts worden verstrekt.
Voor zover de instelling, welke een verklaring nodig acht, geen genoegen kan nemen met een verklaring van de patiënt zelf, dient zij hiervoor, ter wille van de voor alle betrokkenen noodzakelijk geachte objectiviteit, een onafhankelijk arts aan te wijzen.
De behandelend arts kent meestal de criteria niet welke moeten worden gehanteerd om tot een juiste afweging te komen, die nodig is om het doel waarvoor de geneeskundige verklaring wordt gevraagd, te kunnen beoordelen. Bovendien mag van de behandelend arts, die een bijzondere vertrouwensrelatie met zijn patiënt heeft, niet worden gevraagd dat hij van zijn oordeel in een geneeskundige verklaring blijk geeft, omdat het de vertrouwensrelatie zou kunnen schaden, indien het oordeel niet gunstig voor de aanspraken van de patiënt/cliënt zou zijn.
KNMG, Postbus 20051, 3502 LB Utrecht. Telefoon 088-440 42 00.
U bent van harte welkom in onze praktijk. Om ons werk goed en veilig te kunnen doen, zijn er gedragsregels opgesteld. Door het betreden van onze praktijk of met het opnemen van contact gaat u akkoord met onderstaande regels. Hiermee maken we het voor iedereen zo aangenaam mogelijk en kunnen wij u zo goed mogelijke zorg bieden.
Algemeen Huisartsenpraktijk Schinkelkade volgt de “Algemene Verordeningswet Gegevensbescherming” afgekort tot AVG. Dit is een wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden er specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
In een huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).
De plichten van de huisartsenpraktijk Huisartsenpraktijk Schinkelkade is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:
Uw rechten als betrokkene U heeft de volgende rechten:
Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit kenbaar maken aan huisartsenpraktijk Schinkelkade. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor).
Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden. De medewerkers van huisartsenpraktijk Schinkelkade hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de huisarts).
Uitwisseling gegevens Nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, kan huisartsenpraktijk Schinkelkade via het Landelijk Schakel Punt (LSP) relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar uitwisselen met de huisartsenpost (HAP). Bent u ‘s avonds of in het weekend op de HAP geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen. Ook kunnen er na deze toestemming medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.
Overdracht van uw dossier
Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. De oude huisarts doet dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand, nadat uw nieuwe huisarts hierom gevraagd heeft. Uw medisch dossier wordt dan via beveiligde digitale weg overgedragen. Voorwaarde is wel dat u hier toestemming voor geeft en dat zowel uw oude huisarts als de nieuwe huisarts hiervan op de hoogte zijn.
Vraag
Wilt u meer weten dan gaat uw huisarts hierover graag met u in gesprek.
Ons team zet zich maximaal in om zo goed mogelijk voor u klaar te staan. Heeft u echter toch nog tips of ideeën dan horen wij dat uiteraard graag!
Klachtenregeling in onze praktijk
Gelukkig verloopt het contact tussen patiënt en zorgverlener meestal naar ieders tevredenheid. Toch kan het gebeuren dat u als patiënt ontevreden bent over het handelen van de zorgverleners in onze huisartsenpraktijk. U kunt hier op verschillende manieren iets mee doen.
Om uw dossier te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.
Uw huisarts zet alle informatie over uw gezondheid in de computer. Dat heet een medisch dossier. De huisarts zet er bijvoorbeeld in welke ziektes u heeft, welke onderzoeken en behandelingen u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt. Zo staan uw medische gegevens allemaal bij elkaar.
Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.
Om uw actuele medicatie te bekijken en te herhalen dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.
U kunt via deze website uw eigen chronisch actieve medicatie herhalen.
Als u langere tijd één of meerdere medicijnen gebruikt, heeft de apotheek speciaal voor u een gratis service: zij zorgen ervoor dat uw medicijnen op een vooraf afgesproken tijdstip klaar staan. U hoeft dan bijna nooit meer een herhaalrecept bij uw huisarts aan te vragen.
Om uw een e-consult (een belangrijk minder dringend bericht) te versturen aan uw huisarts dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.
Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.
Om de uitslag van uw recente (lab-) onderzoek te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.
Via Mijn Medisch Dossier is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:
– Laboratoriumuitslagen
– Lichamelijk onderzoek
– Toegangslogboek
– Verslaglegging
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten
– Actueel medicatieoverzicht
De praktijk is geopend voor patiënten die wonen in Schoorl, Groet en Camperduin.
Door gebruik te maken van het onderstaande inschrijfformulier kunt u zich aanmelden bij onze praktijk.
Voor het overzetten van uw patiëntendossier is het belangrijk dat u zich zelf bij uw vorige huisarts afmeldt.
Let op: nadat u zich heeft aangemeld kan het even duren voordat de praktijk contact met u opneemt.
Wij verzoeken u hierover niet te bellen.
Om online een afspraak te maken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.