U heeft een klacht over uw arts. Wat nu?
Klachtenregeling DOKh
Een goede relatie tussen u en uw arts is belangrijk. Soms gebeuren er helaas dingen die deze relatie verstoren. U bent ontevreden, u heeft een klacht.
Deze webpagina geeft informatie over wat u kunt doen als u een probleem met uw arts heeft. U leest wat de mogelijkheden zijn om uw klacht op te lossen en op welke wijze er met uw klacht wordt omgaan.
Onze huisartspraktijk is aangesloten bij de klachtenregeling van DOKH.
Omdat we van klachten kunnen leren, stellen we het op prijs als u eerst in een persoonlijk gesprek met uw arts het probleem wilt bespreken en kijken of we het samen kunnen oplossen. U kunt, als u dit prettig vindt, in eerste instantie het klachten formulier op deze pagina gebruiken om aan te geven waarover de klacht gaat, en vervolgens zal de huisarts met u een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek. Lukt het niet het probleem te bespreken en op te lossen, dan brengt uw arts u in contact met de klachtenfunctionaris van DOKh.
U krijgt een gesprek met de klachtenfunctionaris. Deze vangt u met uw klacht als het ware op. De klachtenfunctionaris ondersteunt u gedurende het traject. U kunt hier terecht met uw vragen, u krijgt advies en zo nodig hulp bij het schriftelijk formuleren van de klacht. Als uw klacht helder is, gaat u samen met de klachtenfunctionaris aan de slag om naar een oplossing te zoeken.
De eerste optie die meestal gekozen wordt is klachtbemiddeling. U kunt bij uw klachtenfunctionaris aangeven of u hiervoor open staat.
Veel klachten kunnen opgelost worden in een gesprek waar een onpartijdige bemiddelaar aan tafel zit. Als zowel u als uw arts aangeven dat bemiddeling gewenst is, dan volgt binnen twee weken een eerste bemiddelingsgesprek. De klachtenfunctionaris treedt op als bemiddelaar.
Tijdens de bemiddelingsgesprekken krijgen u en uw arts de gelegenheid om toelichting te geven op de gebeurtenis(sen). Als het begrip over en weer groeit, ontstaat vaak weer een werkbare situatie. Het uiteindelijke doel van de bemiddeling is de relatie tussen u en uw arts te herstellen.
Komt u er ondanks de bemiddelingsgesprekken niet uit, dan ondersteunt de klachtenfunctionaris u bij een eventuele volgende stap. Uw klacht wordt dan een geschil.
Stichting DOKh
Afdeling klachten en geschillen
Robijnstraat 6
1812 RB Alkmaar
Tel: 072-520 83 25
Website: www.dokh.nl
Om uw dossier te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.
Uw huisarts zet alle informatie over uw gezondheid in de computer. Dat heet een medisch dossier. De huisarts zet er bijvoorbeeld in welke ziektes u heeft, welke onderzoeken en behandelingen u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt. Zo staan uw medische gegevens allemaal bij elkaar.
Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.
Om uw actuele medicatie te bekijken en te herhalen dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.
U kunt via deze website uw eigen chronisch actieve medicatie herhalen.
Als u langere tijd één of meerdere medicijnen gebruikt, heeft de apotheek speciaal voor u een gratis service: zij zorgen ervoor dat uw medicijnen op een vooraf afgesproken tijdstip klaar staan. U hoeft dan bijna nooit meer een herhaalrecept bij uw huisarts aan te vragen.
Om uw een e-consult (een belangrijk minder dringend bericht) te versturen aan uw huisarts dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.
Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.
Om de uitslag van uw recente (lab-) onderzoek te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.
Via Mijn Medisch Dossier is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:
– Laboratoriumuitslagen
– Lichamelijk onderzoek
– Toegangslogboek
– Verslaglegging
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten
– Actueel medicatieoverzicht
De praktijk is geopend voor patiënten die wonen in Schoorl, Groet en Camperduin.
Door gebruik te maken van het onderstaande inschrijfformulier kunt u zich aanmelden bij onze praktijk.
Voor het overzetten van uw patiëntendossier is het belangrijk dat u zich zelf bij uw vorige huisarts afmeldt.
Let op: nadat u zich heeft aangemeld kan het even duren voordat de praktijk contact met u opneemt.
Wij verzoeken u hierover niet te bellen.
Om online een afspraak te maken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Hebt u geen DigiD? Maak dan gebruik van YIVI
Volg het stappenplan of bekijk de video.